Leerlingen VO leren verantwoord hacken op het ICT College

9 februari 2021

Na diverse weken van voorbereiden op de eindopdracht was het eindelijk zover. De leerlingen van omliggende vmbo-scholen, die deelnemen aan de module “ICT projecten VO”, zetten in teamverband hun skills en vaardigheden in om de website van IDB te hacken. Diverse Path Traversal en SQL Injection aanvallen worden gericht op de website om zo achter bruikbare informatie te komen.

De opdracht bestaat uit een drietal onderdelen:

  • Het vinden van de verborgen medewerkersbrief.
  • Het succesvol inloggen op de afbeeldingen database.
  • Het aanpassen van een afbeelding op de website.

“Met behulp van oefeningen, instructiefilmpjes en klassikale uitleg zijn de leerlingen voorbereid op deze uitdaging. Dat het moeilijk zou zijn wisten we van te voren, we wilden de leerlingen tot het uiterste uitdagen.” Aldus docent Rick Bleekers.

“Een collega van één van de vmbo scholen had het voorstel gedaan zogenoemde “jokers” te maken. Elke groep kreeg een aantal jokers die zij mochten inzetten voor een hint, maar hoe meer jokers ingezet zouden worden, hoe minder punten zij zouden scoren op het “hulp” onderdeel. De beoordeling bestaat uit diverse onderdelen als hoe ver is een groep gekomen, hoe werken zij samen, hoe houden zij hun voortgang bij en hoeveel hulpvragen gesteld worden.

De leerlingen gingen direct vol enthousiasme aan de slag, er vond veel overleg plaats. Waar groepen vast leken te lopen werd echt goed besproken of het het waard was een joker in te zetten of toch nog even verder te zoeken.

Na een tijdje werd duidelijk dat de opdracht te uitgebreid was om in een middag te kunnen voltooien. Jokers werden meer en meer ingezet, maar de tijd ging het toch winnen. Wel een zeer groot compliment voor alle groepen die zonder pauze(!) ruim anderhalf uur aan de slag zijn geweest om de opdracht zo ver mogelijk af te ronden. Half vijf moesten we de leerlingen echt tot halt roepen.

Het enthousiasme van de studenten was heerlijk om te zien, ze hebben echt heel hard gewerkt en verdienen alleen daarom al een groot compliment. In de beoordeling wordt rekening gehouden met de grootte van de opdracht.” Aldus Loek Hendriks, projectleider ROCMN en STO WMIJ.

Loek Hendriks, projectleider ROCMN: “De module ICT projecten is tot stand gekomen door de samenwerking binnen Sterk Techniek Onderwijs regio WMIJ. Programmalijn 3; gezamenlijk opleiden is erop gericht vo en mbo dichter bij elkaar te brengen en doorlopende leerlijnen in de techniek mogelijk te maken. Deze pilot zorgt ervoor dat ook leerlingen uit de theoretische leerweg kennismaken met praktijkcomponenten in de techniek. Door de uitvoering op het mbo maken de leerlingen tevens kennis met het onderwijs en de opleidingsmogelijkheden in het mbo voordat ze een studiekeuze moeten maken.”

Sterk Techniek Onderwijs
De subsidieregeling Sterk Techniek Onderwijs van het ministerie OCenW is ervoor bedoeld om technisch onderwijs in de regio te versterken. De regionale plannen gaan zorgen voor meer én beter opgeleide medewerkers in de techniek en voldoende vakmensen in de regio. In de regio Woerden, Montfoort, IJsselstein werken partners uit het onderwijs en bedrijfsleven, onder de naam STOWMIJ, samen aan de invulling van de plannen.


Terug naar nieuwsoverzicht